۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۰۱

صالحی:

کنترل بیماری حاد دام و طیور در اردبیل/ احتمال شیوع بیماری دامی از کشور آذربایجان

کنترل بیماری حاد دام و طیور در اردبیل/ احتمال شیوع بیماری دامی از کشور آذربایجان

اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیر کل دامپزشکی اردبیل این استان را یکی از پاک ترین استانهای کشور از نظر بیماریهای دامی عنوان کرد و گفت: هم اکنون هیچگونه بیماری حاد دام و طیور در منطقه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق صالحی ظهر چهارشنبه در حاشیه اجرای مانور پدافند غیرعامل در یکی از واحدهای اپیدمیولوژیک استان اردبیل اضافه کرد: اجرای مستمر طرح های پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دام و طیور از طریق مایه کوبی طبق جدول زمانبندی در سطح تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک از جمله عوامل کنترل بیماری در این استان بوده است.

وی با اشاره به کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در منطقه تاکید کرد: عملکرد مطلوب، واکنش سریع و اقدام به موقع دامپزشکی در سالهای اخیر در راستای کنترل این بیماری در مرغداری ها و مراکز صنعتی پرورش طیور و نیز مراکز سنتی روستاها باعث شده که تاکنون هیچ گونه شیوع و یا وقوعی از بیماری رخ ندهد.

مدیر کل دامپزشکی استان در عین حال با تاکید بر استمرار پیشگیری و مبارزه با بیماری های دام و طیور در منطقه یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن اردبیل با جمهوری آذربایجان و نبود سیستم کارآمد دامپزشکی در آن کشور، خطر احتمال شیوع عوامل بیماریهای دامی یا مشترک بین انسان و دام در جمعیت دام و طیور وجود دارد و در این حوزه اقتصاد، اشتغال و حتی بهداشت عمومی می تواند تحت الشعاع قرار گیرد.

وی ادامه داد: لذا به منظور آمادگی در مواقع بروز بحران ها، افزایش قدرت واکنش سریع و اقدام به موقع در برابر خطرات احتمالی، حفظ و تربیت نیروی انسانی برای استفاده در زمان مناسب، پیشگیری از وقوع بیماری های دامی و تضمین سرمایه گذاری در حوزه دام و طیور، اجرای مانورهایی در راستای حفظ و توسعه آمادگی ضرورت دارد.

صالحی هدف کلی از اجرای این مانور را شناسایی نواقص و جبران آن و انجام اقدامات لازم به منظور کاهش آسیب پذیری و تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدهای احتمالی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در این مانور برخی عملیات مبارزه با بیماریهای دامی از طریق مایه کوبی دام ها، عملیات سمپاشی اماکن دامی و مراکز نگهداری دام و معاینه دامهای بیمار انجام شد، بر ضرورت آگاهی بخشی به جامعه و آموزش سریع در راستای فراگیر شدن دفاع غیرعامل و کنترل و جلوگیری از وقوع و شیوع بیماری ها تاکید کرد.

کد خبر 2165821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha